Konflikthåndtering i grupper – hvordan?

Nedenstående er blot et eksempel på hvordan konflikthåndtering i grupper kan foregå:

  • Indledende møde med leder og evt. leders leder
    • Hvordan opleves konflikten?
    • Hvordan påvirker konflikten teamet?
    • Hvad er formålet med forløbet?
  • Udfærdigelse af forslag til forløb baseret på ovenstående møde
  • Interview (evt. telefon) med de involverede parter, 30 minutter pr. person
    • Hvor på ”konflikttrappen” ligger konflikten?
    • Hvad handler konflikten om?
    • Hvordan påvirker konflikten hver enkelt?
    • Hvad ser den enkelte deltager af løsningsmuligheder?
  • 2 -3 fælles møder
    • Det samlede billede af konflikten præsenteres
    • Hvor er vi nu?
    • Hvad er den nye fælles historie om teamet?
    • Definition af fælles målepunkter med forankring i: Hvordan er det når, det er godt? Hvordan agerer vi, når det er godt.
    • Hvordan kommer vi videre?
    • Konflikt er et fælles ansvar, hvad vil den enkelte gøre?
    • Konkrete handlingsplaner.
  • Opfølgning og opgaver til hver enkelt deltager mellem fællesmøderne
  • Samlet status på målepunkterne f.eks. hver 3. uge.

Der kommer ekstra turbo på løsningen, hvis der suppleres med følgende:

  • 1 til 1 coaching af leder – hjælp og støtte i den fremadrettede proces
  • 1 til 1 coaching af de implicere parter
  • Teamanalyse – inkl. feedback til hver deltager (adfærdsanalyse)
  • On site support i en periode

Læs mere om:

Konflikthåndtering

JEG HAR LØST OPGAVER FOR