Konflikthåndtering i grupper – hvordan?

Nedenstående er blot et eksempel på hvordan konflikthåndtering i grupper kan foregå:

  • Indledende møde med leder og evt. leders leder
    • Hvordan opleves konflikten?
    • Hvordan påvirker konflikten teamet?
    • Hvad er formålet med forløbet?
  • Udfærdigelse af forslag til forløb baseret på ovenstående møde
  • Interview (evt. telefon) med de involverede parter, 30 minutter pr. person
    • Hvor på ”konflikttrappen” ligger konflikten?
    • Hvad handler konflikten om?
    • Hvordan påvirker konflikten hver enkelt?
    • Hvad ser den enkelte deltager af løsningsmuligheder?
  • 2 -3 fælles møder
    • Det samlede billede af konflikten præsenteres
    • Hvor er vi nu?
    • Hvad er den nye fælles historie om teamet?
    • Definition af fælles målepunkter med forankring i: Hvordan er det når, det er godt? Hvordan agerer vi, når det er godt.
    • Hvordan kommer vi videre?
    • Konflikt er et fælles ansvar, hvad vil den enkelte gøre?
    • Konkrete handlingsplaner.
  • Opfølgning og opgaver til hver enkelt deltager mellem fællesmøderne
  • Samlet status på målepunkterne f.eks. hver 3. uge.

Der kommer ekstra turbo på løsningen, hvis der suppleres med følgende:

  • 1 til 1 coaching af leder – hjælp og støtte i den fremadrettede proces
  • 1 til 1 coaching af de implicere parter
  • Teamanalyse – inkl. feedback til hver deltager (adfærdsanalyse)
  • On site support i en periode

Læs mere om:

Konflikthåndtering

JEG HAR LØST OPGAVER FOR

Tilmeld nyhedsbrev
Få de første to kapitler af ”Spind guld på konflikthåndtering”, når du tilmelder dig mit nyhedsbrev om ledelsesrelaterede emner, som du til enhver tid kan afmelde med et enkelt klik.
Tak for at tilmelde dig nyhedsbrevet. Du skal bekræfte din email, før du bliver sendt videre. Følg instrukserne på siden.
E-bogen er omtalt af Dansk Håndværk, Dansk Byggeri og Mestertidende.
Don't miss out. Subscribe today.
×
×