Konflikthåndtering i grupper – hvordan?
Nedenstående er blot et eksempel på hvordan konflikthåndtering i grupper kan foregå:
- Indledende møde med leder og evt. leders leder
- Hvordan opleves konflikten?
- Hvordan påvirker konflikten teamet?
- Hvad er formålet med forløbet?
- Udfærdigelse af forslag til forløb baseret på ovenstående møde
- Interview (evt. telefon) med de involverede parter, 30 minutter pr. person
- Hvor på ”konflikttrappen” ligger konflikten?
- Hvad handler konflikten om?
- Hvordan påvirker konflikten hver enkelt?
- Hvad ser den enkelte deltager af løsningsmuligheder?
- 2 -3 fælles møder
- Det samlede billede af konflikten præsenteres
- Hvor er vi nu?
- Hvad er den nye fælles historie om teamet?
- Definition af fælles målepunkter med forankring i: Hvordan er det når, det er godt? Hvordan agerer vi, når det er godt.
- Hvordan kommer vi videre?
- Konflikt er et fælles ansvar, hvad vil den enkelte gøre?
- Konkrete handlingsplaner.
- Opfølgning og opgaver til hver enkelt deltager mellem fællesmøderne
- Samlet status på målepunkterne f.eks. hver 3. uge.
Der kommer ekstra turbo på løsningen, hvis der suppleres med følgende:
- 1 til 1 coaching af leder – hjælp og støtte i den fremadrettede proces
- 1 til 1 coaching af de implicere parter
- Teamanalyse – inkl. feedback til hver deltager (adfærdsanalyse)
- On site support i en periode
Læs mere om: