Sådan støtter du en medarbejder med stress

"Leder for stressramt: Hvordan gør jeg det rigtige?" Det er et spørgsmål, jeg ofte får. Du får mine konkrete råd i dette blogindlæg. Du kan også bruge rådene, INDEN en sygemelding er nødvendig, og dermed måske undgå at en medarbejder bliver sygemeldt. Du får en...

Dramatrekanten – turboen i alle konflikter

Når det trækker op til uvejr i samarbejdet, er ”Dramatrekanten” ofte sat i spil. Den amerikanske forsker Stephen Karpman beskrev ”Dramatrekanten” i 1968. Stephen Karpman var studerende under transaktionsanalysens grundlægger Eric Berne. Det er...

Offeret i Dramatrekanten

Rollen som Offer – Fanget i et fængsel af afmagt og hjælpeløshedHvor mange gange i den forgangne uge har du syntes, at det var synd for dig, fraskrevet dig ansvaret og givet andre skylden for, at du ikke har nået en opgave eller ikke har holdt en aftale? Måske har du...

Bødlen i Dramatrekanten

Rollen som Bøddel – Begrænset og vred Hvor mange gange var du bøddel i den sidste uge? ”Ingen?” Jeg tror, du har været bøddel nogle gange.Du har nok ikke stået iklædt hætte og økse. Men en moderne bøddel er mere raffineret. Det er en af de roller, der stikker hovedet...

Redderen i Dramatrekanten

Rollen som Redder – Føler sig værdiløs uden nogen at redde Som Redder fastholder du andre i enten Offer- eller Bøddel-roller.Hvor mange har du uopfordret hjulpet i den forgangne uge? Måske uden at modtageren havde brug for det endsige bedt om det. Hvor mange gange har...