Halvdags-kursus: Tag stress i opløbet, og se resultatet på bundlinjen
Vil du undgå, at problemer med stress forhindrer jer i at nå jeres mål?
Eller har du allerede erfaret, hvor meget stress kan ødelægge, og vil du være sikker på, at det ikke går galt igen?
Det lyder som en klog beslutning. Af mere af en grund.
Stress er ikke alene er en folkesygdom. Det er også et økonomisk problem for de virksomheder, der står med regningen, når en medarbejder sygemelder sig.
I gennemsnit er sygeperioden to måneder, hvis en medarbejder sygemeldes med stress. Herefter går der flere måneder, mens medarbejderen arbejder sig tilbage mod det præstationsniveau, han eller hun havde tidligere. Derfor koster en langtidssygemeldt medarbejder op mod 1 million kroner.
Nogle når aldrig tilbage til det, de har kunnet. Og 20 % af alle, der er sygemeldt med stress, kommer ikke tilbage til den arbejdsplads, de blev sygemeldt fra. Så hvis du overvejer at booke et stresshåndteringskursus, er det sikkert umagen værd at læse videre.
Myter om stress.
Desværre hersker der mange forkerte antagelser om stress. En af dem er, at stress kun rammer nogle bestemte typer mennesker. Det passer ikke. Stress kan ramme alle. En anden myte er, at dem, der har stress, bare skal tage sig sammen. Det kan de ikke. Ellers havde de gjort det.
Til gengæld er det rigtigt, at stress smitter. Forstået på den måde, at det hurtigt får konsekvenser for kollegerne, når en medarbejder har stress. For kollegerne skal som regel løbe endnu hurtigere i en periode, samtidig med at de lever med usikkerheden om, hvad der skal ske i afdelingen. Det har en pris.
En af de primære grunde til, at stressproblemer tit vokser sig unødigt store, er, at mange ikke tør kommentere det, når de opdager, at en kollega har det skidt. De siger heller ikke fra, hvis den stressramte er urimelig. Ofte på grund af et misforstået hensyn.
Men hvis en kollega eller medarbejder først viser stresssymptomer, er der ingen vej udenom. For herefter vil det oftest kun gå ned ad bakke, hvis ingen tager action.
Imidlertid kan I lære, hvad I skal lægge mærke til, før det sker. Og det er meget nemmere at spørge, hvorfor en kollega eksempelvis ikke vil med til frokost – og forhåbentlig tage den i opløbet – end det er at sidde med en stressramt kollega eller medarbejder, der bryder sammen på et møde.
På dette halvdagskursus i konflikthåndtering lærer I
- hvad stress er og ikke er
- hvorfor stress opstår
- hvordan I opdager symptomerne på stress
- hvad I kan gøre, når I opdager, at en medarbejder viser tegn på stress
Har I en aktuel situation med en sygemeldt kollega, inddrager jeg også, hvordan I håndterer situationen, når vedkommende kommer tilbage.
Kurset kan enten forlænges til et helt dagskursus eller forkortes til et foredrag på to timer. Det kan også vinkles særligt til en hel ledergruppe, hvor vi gennemgår dit særlige ansvar som leder, hvis en medarbejder får stress. For hvis en medarbejder har fået arbejdsrelateret stress, kronisk stress eller måske en depression, kræver det selvfølgelig nogle helt særlige tiltag som stressbehandling m.m.
Hvem underviser på stresskurset?
Det gør jeg, Lise Terp. Siden 1998 har jeg beskæftiget mig med ledelse. Først som leder i DanNet og Egmont IT og siden 2007 som ledelsesrådgiver, konfliktmægler og stresscoach i min egen konsulentvirksomhed. Gennem årene har jeg rådgivet mere end 200 stresssygemeldte. I dag er jeg fast stressrådgiver i Ballerup Kommune.
På månedlig basis underviser jeg hos People Test Systems og Demant (tidligere Oticon), som jeg har faste aftaler med, ligesom jeg også har undervist hos Finansministeriet, Empowermind og Københavns Erhvervsakademi.
Mit mål er, at min viden om stress bliver overflødig, og at virksomhederne selv lærer at forebygge stress. Blandt andet gennem kurser og forebyggende stresspolitikker. Her.
Du er meget velkommen til at ringe 22 45 51 52 eller sende en mail ved at trykke på knappen, hvis du vil vide mere eller booke et kursus med det samme.
“Lise Terp har en unik kombination af hardcore management- / ingeniørtilgang og en helt særlig psykisk indfølingsevne. Jeg kan kun varmt anbefale Lise som coach eller rådgiver for ledere og ekspertmedarbejdere i alle lag; enhver, der sidder i stolen hos Lise, vil få en en coach og rådgiver med en skarp og direkte rådgivning såvel som coaching, iblandet en stor visdom og indsigt i såvel ledelse og organisation som i den menneskelige psykologi.”