“En stressramt kommer tilbage i små spring.”

Møder du en kollega, der er sygemeldt, så sig: “Dejligt at se dig” og stik et stort smil – det hjælper din kollega. Glæd dig over, at din kollega er så langt, at hun/han tør og kan stikke næsen udenfor hjemmets 4 vægge. Måske er kollegaen helt smadret efter café-besøget, og så vil det være rart at kunne huske et smil fra en kollega.

Når du har læst dette blogindlæg, er du klogere på:

  • Fordomme, der hindrer en hurtig raskmelding.
  • Hvordan du bedst hjælper en kollega, som er tilbage efter en stress-sygemelding.

I løbet af mine år som stresscoach har jeg hørt mange ting, stressramte frygter fra andre. Tanker som bestemt ikke hjælper dem hurtigt tilbage. I det følgende kan du læse mere om det. Du får også råd om, hvordan du støtter din kollega på vej tilbage fra stess i stedet at gøre turen sværere.

Noget af det, der bekymrer en stressramt:

  • “Hvad tænker de andre?”
  • “Synes de, jeg er svag?”
  • “Tror de, jeg snyder mig til en sygemelding?”

Tanker, der gør det sværere at komme tilbage:

  • Kan jeg gå på café, når jeg er sygemeldt?
  • Hvad nu, hvis jeg møder nogen, mens jeg går tur?
  • Jeg ser jo ikke syg ud, så kan jeg tillade mig, at være sygemeldt?
  • Kan jeg lade mine børn være i institution, jeg er jo hjemme?
  • Hvis jeg er glad indimellem, så er jeg jo ikke syg.

Har du lyst til at kontakte din sygemeldte kollega?
Inden du gør det, så tjek med jeres leder, hvad aftalen med din kollega er. Hvis aftalen er, at pågældende gerne vil kontaktes så:

  1. Lad være med at tale arbejde
  2. Undgå at spørge alt for meget ind. De fleste vil hellere høre rare ting end fortælle, hvor skidt de har det.
  3. Lad din kollega tage føring med hensyn til emner, men husk punkt 1.

Hvis aftalen er, at din kollega ikke ønsker at blive kontaktet, så respekter det. Det kan være belastende at skulle besvare en masse sms’er og opkald. Selvom de er velmente.

Hvis din stressramte kollega har lyst til at møde dig, så tænk på:
Et cafémøde kan være langt mindre stressende end et hjemmebesøg, fordi det som regel er kortere. Der skal ikke forberedes noget, og der skal ikke gøres rent før eller efter. Det er bare vigtigt, at vælge et stille sted som er nemt at komme til og fra.

Gåture i naturen og at opsøge glæde er noget af det, jeg anbefaler i kampen mod stress. Bekymrede tanker om, hvad andre tænker, modvirker det givende i en stille gåtur eller en tur til massage. Det samme gælder dårlig samvittighed over at være glad: “For jeg er jo ramt af stress.”

Tanker, der gør det svært at være tilbage på job:

  • Mine kolleger undgår mig.
  • Mine kollegaer tør ikke bede mig om hjælp.
  • Jeg går mest i vejen.

Det er en proces at komme tilbage fra stress. Ingen kommer igennem stress på mirakuløs vis. Det sker skridt for skridt. Derfor er det vigtigt, at støtte den stressramte. Både når der er fremgang, og når det er svært.

Klik her og du finder konkrete råd om, hvordan du hjælper en stressramt kollega på jobbet.
Rådene oversat til engelsk: her

Søger du fra til ledere af stressramte så:
Læs de konkrete råd her
Har du brug for dem på engelsk? Så har du dem her