Kender du det?

Du har fået ”feedback”, men bagefter er du ikke blevet klogere?

eller

du har givet feedback, men modtageren er gået i forsvar. Hvis modtageren er gået i forsvar, har du måske sagt det som kritik af personen og ikke af situationen?

Måske har du påpeget en fejl, men har kamufleret det som feedback, og der sker ingenting. Hvis du vil have noget ændret, så sig det lige ud.

Feedback:

Brug “Fortiden” til at give mulighed “Nu” for at gøre det bedre i “Fremtiden”.

Måske burde det hedde “feedforward”

Feedback kan både sætte spot på det, der fungerer, og på det der kan forbedres.

I begge tilfælde gives det med intentionen om at løfte modtageren. Intentionen skal kunne mærkes af modtageren.

Feedback skal være konkret og med eksempler:

Hvad så og hørte du? Det er det, du skal fortælle og så supplere med, hvordan du opfattede det.

Hvad gjorde det ved dig at se, høre, læse det?

Eksempel:
“Den ro, du modtog den klage med, gjorde, at situationen ikke eskalerede, det virkede professionelt”. “Det gjorde mig stolt af vores afdeling”.

Den slags feedback er brugbar, giver retning, motiverer, inspirerer og gør glad. Modtageren får at vide, at det var roen, der havde effekt.
”Jeg lagde mærke til, at du blev kortfattet, afvisende i stemmen og så væk. Det virkede på mig, som om det gjorde, at kunden blev mere irriteret. Jeg tror, det havde gjort en positiv forskel, hvis du havde holdt øjenkontakt og fastholdt et neutralt tonefald.” Modtageren ved nu, at det var den afvisende stemme og at man så væk, der havde negativ effekt.

Her viser du, at du giver et brugbart råd til at gøre det bedre i fremtiden.

Der er forskel på feedback og irettesættelse/instruktion

Når du giver feedback, så husk at din sandhed ikke er den eneste. Hvis du vil have noget rettet på en bestemt måde, så sig det lige ud og lad være med at kalde det feedback. Feedback er et tilbud om en anden måde at gøre det anderledes på i fremtiden. Altså feedforward ????

Sidder du nu med spørgsmål om, hvordan du og/eller dine kollegaer blive bedre til at give feedback, så er du mere end velkommen til at sende mig en mail på lt@liseterp.dk eller ringe på 22 45 51 52. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive for at få et kort gratis råd.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.