Episode 4: Sådan påvirker ord og adfærd konflikten

”Her taler vi hårdt til hinanden, men på en god måde.”

Sådan lyder det på mange arbejdspladser, og uanset hvor god stemning du tror, I har, skal du passe på. For den hårde tone kan hurtigt skride, og du kommer let til at overse konflikter, fordi du tror, der bare er tale om den vanlige, hårde tone.

Uanset tone skal du være opmærksom på nogle helt almindelige ord. For der er en kæmpe magt i ord som ”ja”, ”men”, ”altid”, ”aldrig”, ”man”, ”nej”, og ”og”. De kan få konflikterne til at svinge begge veje, mens ordet ”bør”, lukkede spørgsmål og hurtige ”analyser” af andre mennesker let kan tænde konflikten.

Eksempelvis hvis du giver dit bud på, hvorfor en medarbejder sukker, ruller med øjnene, tjekker telefonen, sidder med ryggen til eller har armene over kors.

Disse handlinger er tegn på, at noget er i vejen, og du skal reagere som leder.

I episode 4 ser vi på, hvad du skal gøre i stedet for at analysere konflikttegnene, og hvorfor helt neutrale ændringer som tavshed også kan være tegn på, at noget er galt. Og du hører, hvad du kan vinde ved at være konkret, have øjenkontakt, lade den anden tale ud og tale i nutid og fremtid i stedet for fortid.

Styr samtalen med to små ord
To ord har meget mere magt, end de fleste er klar over: ”Man” og ”Og”. Hør hvorfor på to videoer, og bliv en bedre leder på 4 minutter.
Tak, du er nu tilmeldt.
Når du trykker tilmeld, skriver du dig samtidig op til mit nyhedsbrev om ledelse og konflikthåndtering. Du kan selvfølgelig afmelde dig igen med et enkelt klik
Don't miss out. Subscribe today.
×
×