Episode 1: Som leder er alle konflikter dine

Når du er leder, har du både ansvaret for, at medarbejderne trives, og virksomheden fungerer. Derfor har du også ansvaret for alle konflikter. Og de er også din gave. For når du er opmærksom på de alarmklokker, der fortæller dig, at en konflikt måske er på vej, kan du forebygge den.

Og du kan mere end det: For når du undersøger konflikten, bliver du klogere på dine ansatte og din rolle som leder, og du ser, hvor du kan optimere alles arbejdsmiljø og jeres processer, så I vinder på konflikten.

Det ved jeg i dag. Men som yngre leder negligerede jeg også alarmklokkerne. Hvor galt det gik, kan du høre i den første episode.

Her hører du også, hvad der definerer en konflikt, og hvorfor konflikter næsten altid begynder, når vi mister noget. For når vi trues, reagerer Amygdala-delen i vores hjerner, også kaldet reptilhjernen. Så kan vi ikke finde ud af at gøre andet end at kæmpe eller flygte eller lade være med at gøre noget og er ikke konstruktive mere.

Konflikter på arbejdspladser handler ofte om,

  • hvordan vi skal løse opgaverne
  • hvem der får ressourcerne
  • hvilke værdier vi skal arbejde efter
  • at medarbejderne opfatter situationer forskelligt

Hvorfor det er sådan, og hvad du kan gøre ved det, kan du også høre her i episode 1.

Styr samtalen med to små ord
To ord har meget mere magt, end de fleste er klar over: ”Man” og ”Og”. Hør hvorfor på to videoer, og bliv en bedre leder på 4 minutter.
Tak, du er nu tilmeldt.
Når du trykker tilmeld, skriver du dig samtidig op til mit nyhedsbrev om ledelse og konflikthåndtering. Du kan selvfølgelig afmelde dig igen med et enkelt klik
Don't miss out. Subscribe today.
×
×