Glemmer du nogle gange, hvad det var, du var i gang med? Bliver du afbrudt mange gange i løbet af dagen, og må begynde forfra på en opgave?

Stopper du op og vurderer, om du bruger din tid rigtigt og på det vigtigste lige nu?

En for stresset arbejdsdag skaber ineffektivitet

Vores hjerner vil gerne køre på autopilot. Autopiloten gør blot det den plejer, det du plejer – uden at tænke. Stopper vi ikke op, udfordrer autopiloten og mærker, hvordan vi egentligt har det, kan det betyde, at vi bruger for meget tid på de enkelte opgaver. At vi bruger for meget tid på opgaverne, kompensere vi så for, ved at blive længere på jobbet, springe frokosten og det sociale over. Til sidst stiger sygefraværet, for vi kan ikke holde til det. Et simpelt værktøj til at fremme fokus og effektivitet i hverdagen er: Mikropauser med fokus på vejtrækning og koncentration. De bremser autopiloten og tæller positivt på trivselskontoen.

”Åhhhh nej, vi har ikke tid til pauser”, tænker du måske. Mikropauser tager mellem 1 og 3 minutter. Det er en meget lille investering i forhold til det store udbytte de 1-3 minutter kan betyde, både for den enkelte og for virksomheden.

Har du ikke 3 minutter, så er 10 sekunder bedre end 0 sekunder. Bruges Mikropauserne jævnligt, så der dannes en god vane, mindsker de risikoen for, at autopilot og ineffektivitet overtager styringen fremfor innovation og opgavefokus. Længere nede finder du eksempel på Mikropauser.

Hvad er Mikropauser?

Mikropauser er “bevidst nærvær.” En tilstand hvor du blot skal være observerende her og nu – ikke (for)dømmende. Dine tanker skal kun omhandle Mikropausen. Mikropauser gør dig bedre til fokusere og stille skarpt på opgaven. Du opdager hurtigere, hvad der sker i din krop og med dine følelser. Det giver mulighed for bevidst at vælge dine reaktioner.

Mikropauser kan have fokus på bevægelse. Bevægelse, der sætter pulsen op eller sætter pulsen ned, så f.eks. spændingssmerter i hoved, nakke og skuldre forebygges eller nedsættes.

Min erfaring som leder, som virksomhedskonsulent og som stressrådgiver har lært mig, at hvis der ikke holdes sunde pauser, stiger antallet af fejl, og det koster både trivsel og økonomi på den lange bane.

I modsætning til rygepauser, internetsurfing og den 10. kop kaffe giver sunde Mikropauser god samvittighed, luft og en følelse af at gøre noget godt for sig selv og andre:

”Ja, jeg tog trappen”, ”Ja, jeg bidrog til den gode stemning” ????

Eksempler på Mikropauser

1) Træk vejret i dit eget tempo. Tæl mens du trækker vejret:

Ånd ind på: 1 Pust ud på: 2 Ånd ind på: 3 Pust ud: 4 o.s.v.

Kommer tanker begynder du bare forfra: Tillykke, du kontrollerede dine tanker.

Det handler ikke om at nå så langt som muligt, men om vejrtrækningen – læg en hånd på din mave, mens du laver øvelsen, det hjælper på opmærksomheden. Læg mærke til hvad der sker i hjernen. Går tankerne ofte på strejftog, kan det tyde på manglende koncentration. Men fortvivl ikke – det kan trænes.

2) Luk dine øjne. Fokuser på lyde tæt på dig, hvor mange forskellige kan du høre? Fokuser på lyde langt væk, hvor mange forskellige kan du høre? Fokuser igen på lyde tæt på dig, måske hører du noget andet nu?

3) Hver gang du har talt i telefon: Lav skulderrulninger.

Hvilken øvelse vil du afprøve her og nu? Giv dig selv 2 minutter og læg mærke til, hvad der sker.

Flere gratis smagsprøver her.

Hvad kan Mikropauser?

  • En pause giver mulighed for at skabe overblik, hvad var du i gang med?
  • Når du er ”kørt fast” i en opgave, giver en Mikropause ofte, at du kommer videre
  • Skabe øget bevidsthed omkring sammenhæng mellem trivsel og præstation
  • Bidrage til at fastholde og højne medarbejdernes fokus gennem pauser med ro eller fysisk aktivitet
  • Være en aktivitet som kollegaer kan være fælles om og sammen gøre noget for at modvirke stress.

Vejrtrækningen er en vigtig indikator for din trivsel. Din krop får det godt, når du trækker vejret ordentligt. Du skal blot huske at mærke efter, hvordan du rent faktisk har det i kroppen, så du ikke lukker af for kroppens signaler for at ”overleve”, og glemmer at trække vejret godt nok.

Sådan modvirker Mikropauser stress

Mikropauser bruges til at få løftet blikket: Hvordan har jeg det lige nu? Bruger jeg tiden rigtigt? Hvad har jeg brug for lige nu? Skal jeg lave en Mikropause med ro eller en med bevægelse og puls?

“Jeg har ikke tid”: Det er ofte der, vi har mest brug for Mikropauserne. En pause væk fra en kringlet opgave, tænke på noget andet og vupti, der kom løsningen – det kan mange af os nikke genkendende til. Mikropauser = øget kreativitet og innovation.

I et senere blogindlæg vil jeg gøre dybere ind i hvordan og hvorfor.

Kom godt i gang med en god vane

Øvelserne er ganske enkle. Udfordringen er at få dem gjort dagligt.

  • Vælg en af de beskrevne øvelser
  • Beslut dig for at du den næste uge, to gange om dagen vil bruge 3 minutter på Mikropauser
  • Vælg en reminder, f.eks. alarm i din telefon

Mikropauser giver dig mulighed for øget koncentration, øget overblik, øget iderigdom og bedre trivsel.

Sidder du nu med spørgsmål om, hvordan du og dine kollegaer kan komme i gang med Mikropauser, så er du mere end velkommen til at sende mig en mail på lt@liseterp.dk eller ringe på 22 45 51 52.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.

I et af næste blogindlæg kan du læse om, hvordan en stor fremsynet virksomhed greb det an, da de besluttede sig for at lære medarbejdere om Mikropauser, og hvad de har fået ud af det.